Helsinki Klezmer Festival

Suomen Klezmer -yhdistys järjestää Helsinki Klezmer Festival -tapahtuman noin joka kolmas vuosi.

HELSINKI KLEZMER FESTIVAL 2019

Helsinki Klezmer Festivalin konsertit järjestetään Helsingin synagogassa 10.11.-13.11.2019. Festivaalille on tulossa muusikoita Saksasta, Latviasta, Tanskasta, Englannista ja Yhdysvalloista. Esiintyjät soittavat perinteistä klezmer-musiikkia, mutta taitavat myös modernin tyylin ja myös muita kansanmusiikin tyylejä. Sunnuntaina 10.11.2019. elokuvateatterissa Kino Engel esitetään Rax Rinnekankaan elokuva Veden peili.
Festivaali sisältää konsertteja ja mestarikursseja edistäen jiddishinkielisen kulttuurin tuntemusta Suomessa ja tutustuttaa suomalaista yleisöä vähemmistökulttuuriin musiikin, tanssien ja laulujen kautta.
Suomen Klezmer-yhdistyksen aiemmin kutsumat taiteilijat ja yhtyeet ovat festivaalilla esiinnyttyään löytäneet tiensä muillekin festivaaleille Suomessa. Festivaaliemme jälkeen Helsingin juhlaviikot kutsui maailmankansalaisen ja klarinettitaiteilijan Giora Feidmanin ja tunnetun cimbalistin Kálmán Baloghin esiintymään Huvilateltassa. Myös Timna Brauer yhtyeineen (Saksa/Israel), Krakow Klezmer Band (Puola) ja Budapest Klezmer Band (Unkari), David Krakauer ja Klezmer Madness (Yhdysvallat) ovat päässeet Savoy-teatterin ohjelmistoon. Pietarilainen klezmeryhtye Dobranotch on tullut festivaalimme kautta tunnetuksi Suomessa ja esiintynyt monilla muilla festivaaleilla. Suomen klezmeryhdistys ja Helsinki Klezmer Festival ovat olleet uranuurtajia tekemällä klezmeriä ja jiddish-kulttuuria tunnetuksi Suomessa ja rakentamalla klezmer-siltaa Suomen ja muun maailman välille.

Festivaalin ohjelma:

Sunnuntaina 10.11.2019 klo 16.00 elokuva Veden peili, Kino Engel, Sofiankatu 4, Helsinki

Ennen elokuvaa klo 15 käydään paneelikeskustelu elokuvan ohjaajan Rax Rinnekankaan ja ohjaaja-tuottaja Taru Mäkelän kanssa.

Veden peili
Hannu-Pekka Björkman esittää psykiatrisesta hoidosta päässyttä valokuvaajaa, joka saapuu talviseen Venetsiaan ja alkaa tilittää elämäänsä runoilija Joseph Brodskyn hengelle. Brodskylle Venetsia oli ”toinen Leningrad”, jonne Nobel-palkittu Brodsky palasi yhä uudestaan maanpaostaan Yhdysvalloista. Kalle Holmberg esittää valokuvaajan isää, Helsingin yliopiston tutkijaa, joka toisen maailmansodan aikana oli ilmiantanut korttelinsa juutalaisia natseille. Elokuva on hyvin kaunis ja visuaalinen, syvä ja filosofinen ja siinä on ranskalaisen Pascal Gaignen huimaava musiikki.
Festivaalin konsertit:

Sunnuntaina 10.11.2019 klo 19.00 Helsingin synagoga, Mames Babegenush
Maanantaina 11.11.2019 klo 19.00 Helsingin synagoga, Trio Alan Bern, Sveta Kundish, Mark Kovnatskiy
Tiistaina 12.11.2019 klo 19.00 Helsingin synagoga, Voices of Ashkenaz
Keskiviikkona 13.11.2019 klo 19.00 Helsingin synagoga, Semer Ensemble

Klezmer-jamsession konserttien jälkeen 10.11.-13.11. Papa Albert ristorante & bar, Albertinkatu 30.

LIPUT

Elokuva:
Veden peili 20€

Konsertit:
Liput 29€
Eläkeläinen ja opiskelija 23€
Lapset 10-16v 10€
Festaripassi 90€
2 konserttia 50€

Yhdistyksen jäsenet 23€
Festaripassi jäsenille 76€
2 konserttia jäsenille 40€

Lippuja tapahtumaan voit ostaa ennakkoon verkossa osoitteessa https://klezmeryhdistys.tapahtumiin.fi tai konserttipäivänä ovelta tuntia ennen tapahtuman alkua.
Maksuvälineenä konserttipaikalla käy sekä käteinen että MasterCard / Visa / Visa Electron -kortit.

Helsingin synagogassa pidettäviin tapahtumiin pyydämme yleisöä saapumaan paikalle tuntia ennen konsertin alkua ja varautumaan turvatarkastukseen ja esittämään henkilöllisyystodistuksen.

Semer Ensemble:

Mames Babegenush:

Tornado Albastru (youtube) / Link to latest album (spotify) /mames.dk

Voices of Ashkenaz:

Festivaalin kurssit, ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua klezmerin maailman parhaiden artistien opastuksella:

Festivaalien yhteydessä järjestetään myös mestarikursseja, joilla opettavat maaliman erittäin hyvin tunnetut klezmer-musiikin asiantuntijat. Ohessa lyhyt esittely mestarikurssien opettajista.

Michael Alpert (laulukurssi). Alpert on pitkän linjan klezmer-muusikko, jiddishinkielisten laulujen erityisasiantuntija, moni-instrumentalisti, tutkija ja kouluttaja. Hän on yksi tunnetuimmista 1970- ja 1980-luvun klezmer revival –liikkeen avainhenkilöistä.
Kurssilla lauletaan itä-Euroopan juutalaisten traditionaalisia lauluja jiddishiksi sekä niguneita eli lauluja ilman sanoja. Jiddishin tuntemus ei ole välttämätöntä. Kurssille osallistujilta ei vaadita aiempia lauluopintoja vaan toivotaan ennakkoluulotonta ja avointa asennetta.

Andreas Schmitges (tanssikurssi). Schmitges on esiintyvä muusikko ja tanssija sekä toimii tanssinopettajana.
Kursseilla Andreas opettaa traditionaalisia juutalaisia tansseja, joita on tanssittu häissä pienissä juutalaisissa kylissä jo kaksisataa vuotta sitten.

Deborah Strauss (viulukurssi). Deborah on kansainvälisesti arvostettu viulisti ja kouluttaja, joka on esiintynyt useita kertoja ikonisen yhdysvaltalaisen Klezmaticsin kanssa. Hän on esiintynyt ja opettanut mm. juutalaisen kulttuurin festivaaleilla Krakovassa, Yiddish Summer Weimarissa ja erittäin tunnetussa ja suositussa KlezKanada-tapahtumassa.
Kurssille ovat tervetulleet niin ammatti- kuin harrastelijaviulistitkin. Opetuksessa keskitytään klezmerin keskeisiin asteikkoihin eli moodeihin sekä tutustutaan ja harjoitellaan juutalaisia melodioita.

Kurssit pidetään Taiteilijakoti Lallukassa osoitteessa Apollonkatu 13, Töölössä.

Kurssien aikataulu on seuraava

tiistaina 12.11.