Helsinki Klezmer Kapelye

HELSINKI KLEZMER KAPELYE

Idea klezmer-jamien järjestämisestä syntyi aikanaan Helsinki Klezmer Festivaalin yhteydessä. Tunnelma festivaaleilla oli huumaava ja musiikin raikuessa niin muusikot kuin yleisökin vaativat lisää. Ensimmäiset jamit pidettiin vuonna 2001 Helsinki Klezmer Festivaalin yhteydessä VR:n makasiinien Alahuonella. Tuolloin jameissa soittivat Brave Old World muusikot Alan Bern, Michael Alpert, Stuart Brotman sekä Kurt Bjorling. Vuonna 2003 perustettiin Suomen Klezmer-yhdistys ry, joka on siitä lähtien järjestänyt klezmer-jamit noin kerran kuukaudessa.

Klezmer-muusikoiden joukko on jamien aikana kasvanut huimasti. Jo vuonna 2005 jameihin osallistui 11 muusikkoa. Klezmorim (klezmer- muusikot jiddishin kielellä) ovat esiintyneet erilaisissa tilaisuuksissa, kuten muun muassa häissä, syntymäpäivinä, Israelin itsenäisyysjuhlissa sekä muissa tilaisuuksissa. Marraskuussa 2006 muusikot esiintyivät Suomenlinnan Upseerikerholla. Tuolloin syntyi ajatus orkesterin nimeämisestä. Näin syntyi Helsinki Klezmer Kapelye.

Siitä lähtien Helsinki Klezmer Kapelye on esiintynyt säännöllisesti noin kerran kuukaudessa klezmer-jameissa. Jameissa on kuunneltu musiikkia, laulettu, tanssittu ja jopa kerran vietetty häitäkin. Orkesteri on esiintynyt useissa klezmer-konserteissa, joista tärkein on Loppiaisen klezmer-konsertti Temppeliaukion kirkossa. Konsertti on järjestetty säännöllisesti jo vuodesta 2005 aina tammikuun viidentenä päivänä.