Klezmer-illat ja konsertit

Louisa Lyne & di Yiddishe Kapelye

”Nothing I can Lose, Cohen in Yiddish” -konsertin

tiistaina 7.5.2024 klo 19.00

Savoy-teatterissa (Kasarmikatu 46-48, Helsinki)

Liput 47/15 €

Louisa Lyne di Yiddishe Kapelye – Nothing I can Lose Cohen in Yiddish Ruotsi (savoyteatteri.fi)

***********************************

Markku Lepistö ja Eva Jacob järjestävät

Passages -levynjulkaisukonsertin

keskiviikkona 8.5.2024 klo 18.00

Hakasalmen huvilassa

(Mannerheimintie 13 B, Helsinki)

Esiintyjät:

Markku Lepistö (harmonikka, laulu)

Eva Jacob (piano, laulu)

Liput 15 euroa ovelta.

Tervetuloa!

***************

Harmonikkataiteilija, säveltäjä ja sovittaja Markku Lepistö ja pianisti Eva Jacob ovat pitkän linjan klezmermuusikoita, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi suomalaisen klezmermusiikkikentän syntyyn ja sen ylläpitämiseen jo 1990-luvulta lähtien sekä musisoimalla että aktiivisella jami-, konsertti- ja yhdistystoiminnalla.

Markku Lepistön uraan liittyy monia kotimaisia nykykansanmusiikin huippuyhtyeitä. Näistä tunnetuimpiin kuuluu 90-luvulla aloittanut Doina Klezmer -yhtye, joka oli tuolloin ensimmäinen suomalainen klezmermusiikkiin erikoistunut kokoonpano. Tällä hetkellä Lepistö musisoi useissa eri duokokoonpanoissa ja on jäsenenä mm. Sampo Lassila Narinkka -yhtyeessä, joka on erikoistunut Suomi-klezmeriin.

Eva Jacob on helsinkiläinen klezmermuusikko ja -aktiivi, jonka ansiosta pääkaupungin klezmeryhteisö on vuosikymmenien aikana kasvanut ja monipuolistunut. Vuonna 1998 hän perusti Freilach mit Kneidlach-yhtyeen, joka on julkaissut kaksi klezmerlevyä. Eva Jacob perusti Suomen klezmer-yhdistys ry:n vuonna 2003 ja on siitä lähtien toiminut yhdistyksen puheenjohtajana. Samana vuonna Eva oli perustamassa myös Helsinki Klezmer Kapelye -kokoonpanoa, joka on esiintynyt lukemattomissa klezmer-jameissa, konserteissa ja häissä.

Hakasalmen huvilan konsertissa Markku Lepistö ja Eva Jacob yhdistävät energiansa ensimmäistä kertaa ja juhlistavat yhteisen ”Passages”-klezmerlevyn julkaisua. Illan konsertissa soivat sekä Itä-Euroopan ja sefardijuutalaisen laulu- ja soittoperinteen klassikot että vähemmän tunnetut perinteiset klezmersävelmät Lepistön ja Jacobin omina sovituksina.

Vuosi 2024 on samalla myös Markku Lepistön 60-vuotisjuhlavuosi, jota Lepistö juhlistaa useilla konserteilla eri puolella maata.