SEURAAVAT KLEZMER–JAMIT JA KONSERTIT 2022

JEWISH SILENT FILM FESTIVAL 19.-20.11.2022

Suomen Klezmer -yhdistys ry. järjestää Jewish Silent Film Festival – tapahtuman Kino Engelissä (Sofiankatu 4, Helsinki) 19.- 20.11.2022

Elokuvafestivaalilla esitetään kolme juutalaista mykkäelokuvaa. Kaikissa elokuvissa on englanninkielinen tekstitys. Elokuvia ei suositella alle 16-vuotiaille.

Näytökset:

Lauantaina 19.11. klo 18:00 Das alte Gesetz  (The Ancient Law)

E.A. Dupontin vuonna 1923 ohjaama saksalainen elokuva kuvaa jännitteitä perinteen ja modernismin välissä. Se koetti vähentää valistusajan hengessä etnisiä eroja juutalaisen vähemmistön ja hallitsevan ei-juutalaisen eliitin välillä sodanjälkeisessä Weimarin Saksassa.

Englanninkielinen tekstitys.

Musiikki: Helsinki Klezmer Kapelye.

Kesto: 2 t 30 min

Sunnuntaina 20.11. klo 15:00 Der Dybuk (The Dybbuk, or Between Two Worlds)

The Dybbuk, or Between Two Worlds on puolalainen jiddišinkielinen Michał Waszyńskin ohjaama elokuva, joka perustuu S. Anskyn 1914 kirjoittamaan venäjänkieliseen näytelmään. Ansky matkusti juutalaisissa kylissä Venäjällä ja Ukrainassa dokumentoimassa hasidijuutalaisia legendoita ja kansantaruja. Dybbukia pidetään uraauurtavana juutalaisen teatterin historiassa ja jiddišinkielisen teatterin ja myöhemmin teatteritaiteen syntymisessä Israelissa. Elokuva on kuuluisin jiddišinkielinen elokuva, joka on tehty juuri ennen toista maailmansotaa vuonna 1937.

Kesto: 2 t 5 min

Sunnuntaina 20.11. klo 18:00 Die Stadt ohne Juden  (The City Without Jews)

Die Stadt ohne Juden on Hans Karl Breslauerin Itävallassa vuonna 1924 ohjaama ekspressionistinen elokuva, joka perustuu samannimiseen Hugo Bettauerin kaksi vuotta aikaisemmin julkaistuun romaaniin. Romaanissa Hugo Bettauer onnistui luomaan tarkan allegorisen näkymän tulevaisuudesta, vaikka kirja oli tarkoitettu viihteeksi ja satiiriseksi vastineeksi 1920-luvun alkukantaiselle antisemitismille.  Kristillissosialistinen puolue nousee valtaan Itävallassa, ja uuden kanslerin, fanaattisen antisemitistin ”Dr. Schwerdtfegerin”, mielestä juutalaiset hallitsevat kansaa. Kansalaiset ottavat riemuiten vastaan uuden lain, joka määrää kaikki juutalaiset poistumaan maasta vuoden loppuun mennessä. Tämä johtaa kulttuurielämän kuihtumiseen: teatterit tyhjenevät, kun juutalaisten tekijöiden esityksiä ei sallita, kahvilat tyhjenevät ja ne muutetaan makkaroita myyviksi olutkapakoiksi. Yritykset muuttavat Prahaan ja Budapestiin. Myös talouselämä kärsii ja työttömyys kasvaa.

Musiikki: Mayim Alpert ja Ville Niska

Kesto: 1 t 19 min

Liput:

1 näytöksen peruslippu: 15,00 € / opiskelijat ja eläkeläiset: 12,00 €

kaikki 3 näytöstä: 40,00 € / opiskelijat ja eläkeläiset: 30,00 €

Lipunmyynti:  klezmeryhdistys.tapahtumiin.fi

tai ovelta tuntia ennen esitysten alkua.

Tervetuloa elokuvafestivaalille!

temppeli107_3404458862691707474_n