HELSINKI KLEZMER FESTIVAL 2016

26.- 28.11.2016

PUHEENJOHTAJAN TERVEHDYS

Tervetuloa kahdeksannelle Helsinki Klezmer Festivalille!

Tänä vuonna festivaali tuo yhteen maailmanluokan klezmermuusikoita Tanskasta, Saksasta, Latviasta ja Venäjältä. Konserttipaikkana toimii tunnelmallinen Helsingin synagoga, jossa voi aistia klezmermusiikin pitkän historian ja yhteyden juutalaiseen kulttuuriin. Samalla konsertit todistavat klezmerin elinvoimaisuutta tässä ajassa.

Myös tanssi kuuluu erottamattomasti klezmeriin, jota on perinteisesti soitettu juutalaisissa juhlissa ja häissä. Festivaalin yhteydessä järjestetäänkin myös tanssikurssi. Festivaalin esiintyjiä pääsee kuulemaan myös yhdessä suomalaisten klezmermuusikkojen kanssa konserttien jälkeen järjestettävissä jameissa Bulevardin kahvisalongissa.

Vuosien aikana Suomen Klezmer -yhdistyksen kutsumat taiteilijat ja yhtyeet ovat löytännet festivaalimme kautta tiensä muillekin suomalaisille estradeille. Suomen Klezmer -yhdistys ja Helsinki Klezmer Festival ovat olleet uranuurtajia tekemällä klezmermusiikkia tunnetuksi Suomessa ja rakentamalla klezmersillan Suomen ja muun maailman välille.

Eva Jacob

Taiteellinen johtaja, Helsinki Klezmer Festival