Klezmerkurssit 12.-14.11.: jousisoittimet, laulu, tanssi

HELSINKI KLEZMER FESTIVAL mestarikurssit (viulu, laulu, tanssi), ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua klezmerin maailman parhaiden artistien opastuksella:

Festivaalien yhteydessä järjestetään myös mestarikursseja, joilla opettavat maaliman erittäin hyvin tunnetut klezmer-musiikin asiantuntijat. Ohessa lyhyt esittely mestarikurssien opettajista.

Michael Alpert (laulukurssi). Alpert on pitkän linjan klezmer-muusikko, jiddishinkielisten laulujen erityisasiantuntija, moni-instrumentalisti, tutkija ja kouluttaja. Hän on yksi tunnetuimmista 1970- ja 1980-luvun klezmer revival –liikkeen avainhenkilöistä.
Kurssilla lauletaan itä-Euroopan juutalaisten traditionaalisia lauluja jiddishiksi sekä niguneita eli lauluja ilman sanoja. Jiddishin tuntemus ei ole välttämätöntä. Kurssille osallistujilta ei vaadita aiempia lauluopintoja vaan toivotaan ennakkoluulotonta ja avointa asennetta.

Andreas Schmitges (tanssikurssi). Schmitges on esiintyvä muusikko ja tanssija sekä toimii tanssinopettajana.
Kursseilla Andreas opettaa traditionaalisia juutalaisia tansseja, joita on tanssittu häissä pienissä juutalaisissa kylissä jo kaksisataa vuotta sitten.

Deborah Strauss (viulukurssi). Deborah on kansainvälisesti arvostettu viulisti ja kouluttaja, joka on esiintynyt useita kertoja ikonisen yhdysvaltalaisen Klezmaticsin kanssa. Hän on esiintynyt ja opettanut mm. juutalaisen kulttuurin festivaaleilla Krakovassa, Yiddish Summer Weimarissa ja erittäin tunnetussa ja suositussa KlezKanada-tapahtumassa.
Kurssille ovat tervetulleet niin ammatti- kuin harrastelijaviulistitkin. Opetuksessa keskitytään klezmerin keskeisiin asteikkoihin eli moodeihin sekä tutustutaan ja harjoitellaan juutalaisia melodioita. Myös muut jousisoittimet ovat tervetulleita viulukurssille!

Kurssit pidetään Taiteilijakoti Lallukassa osoitteessa Apollonkatu 13, Töölössä.

Kurssien aikataulu on seuraava

tiistaina 12.11.